“De kunst is om te vernieuwen zonder jezelf kwijt te raken”
Communicatieadviseur Rien Krol over prefab, samenwerken en de kracht van communicatie
Rien Krol is communicatieadviseur met een warm hart voor de bouw. Al jarenlang beweegt hij zich tussen bouwbedrijven, technische oplossingen en strategisch advies. “De bouw is een sector waarin mensen met beide benen op de grond staan en waarin het draait om mooie dingen maken. Geen poespas, gewoon recht voor z’n raap. Daar hou ik van.”
Die liefde voor de bouw wordt extra aangewakkerd door alles wat met innovatie en digitalisering te maken heeft. Prefab is daar een goed voorbeeld van. Het is geen buzzword, maar een kans. Een manier om dingen slimmer aan te pakken. Hoe beter je de samenwerking organiseert en hoe beter je met elkaar communiceert, hoe sneller en efficiënter het hele proces wordt. Dáár zit volgens hem de sweet spot.
Zichtbaar zijn voor je ketenpartners
Goede samenwerking begint volgens Krol bij helderheid. Als jij als betonbouwer een bepaalde aanpak hebt, moet een kozijnleverancier dat weten. En andersom. Prefab vraagt om die ketenblik. Je werkt niet alleen voor de eindklant, je werkt ook mét andere partijen aan een groter geheel. Dan moet je dus ook zichtbaar zijn voor die partijen. Daar ligt een belangrijke rol voor communicatie. Veel bedrijven zijn gewend te denken vanuit hun product: dit is wat ik maak, wie wil het hebben? Maar in prefab draait het ook om: dit is hoe wij samen iets nóg beters kunt maken. Die boodschap moet je vertellen. Want als je het niet deelt, gaan waardevolle samenwerkingen aan je neus voorbij.
De tijd is nú
Prefab is niet nieuw, maar volgens Krol is de urgentie nu pas echt voelbaar. We zitten met een woningtekort, een stikstofprobleem en een tekort aan mensen. Het kán niet meer op de oude manier. De afgelopen jaren zijn alle puzzelstukjes ontwikkeld, van BIM tot slimme productiesoftware. Nu is het tijd om die puzzel te leggen. Dat lukt alleen als je weet wie welke stukjes in handen heeft.
Wie niet verandert, raakt achterop
De bouwkolom verandert. Dat betekent volgens Krol dat ieder bedrijf in die keten opnieuw moet nadenken over z’n plek. Je hoeft niet per se zelf te gaan prefabriceren, maar weet wél dat de vraag van aannemers gaat veranderen. Zij zoeken straks complete oplossingen -gevels, daken, wanden- die al volledig voorbereid zijn. Dus blijf vooral doen waar je goed in bent, maar denk mee in het grotere verhaal. Hoe sluit jouw product aan op dat van anderen? Wie denkt dat hij die boot kan missen, moet volgens Krol oppassen. “Toen de eerste elektrische auto’s op de markt kwamen, haalde men de schouders op. Te duur, te langzaam, niet geschikt voor de massa. Maar kijk nu: het hele speelveld verandert. In de bouw zie ik prefab op eenzelfde kruispunt. De spelers die elkaar nu weten te vinden, gaan het straks maken. Wie stil blijft zitten, kan zomaar verdwijnen.”
Veranderen zonder jezelf te verliezen
Het moet sneller, slimmer en met minder werk op de bouwplaats, zegt Krol. Dat vraagt om samenwerking, om digitale systemen die op elkaar aansluiten en om vertrouwen. Als iedereen weet wat de ander doet, voorkom je fouten en bespaar je tijd. Maar bovenal vraagt het lef om te vernieuwen. Daarin ziet hij ook een geruststelling. “Verandering roept vaak angst op: moet ik dan alles anders doen? Nee. Je hoeft jezelf niet kwijt te raken. Je mag blijven staan voor wat je maakt, voor je vakmanschap. Maar door er slimme innovaties aan toe te voegen, kun je wél toekomstbestendig worden. Dáár gaat het om.”
Wilt u andere ketenpartners ontmoeten of uw verhaal delen met de markt? Bezoek dan PREFAB 2025.



