Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Seminar

Zero Emission Bouwlogistiek

  • Datum:
    dinsdag 12 oktober 2021
  • Tijd:
    13:00 - 14:30
  • Locatie:
    Mobiliteit Theater

  • Van het zakelijk verkeer in steden is maar liefst 30% bouwgerelateerd. Met slimme en duurzame bouwlogistiek kan vervuiling en andere overlast flink worden verminderd. En ook op de bouwplaats is nog (veel) winst te behalen.Hoe realiseren we een betere doorstroming, veel minder verkeersbewegingen en dus ook veel minder uitstoot van CO2. Maar vooral ook tot minder kosten en een kortere bouwtijd. De keuze voor nul emissie lijkt voor de hand liggend.Oplossingen zijn al voorhanden, zoals bijvoorbeeld bouwhubs, vervoer over water, bundelen van vrachten en transport synchronisatie, en nog veel meer. De uitdagingen vragen om een integrale aanpak en meer (strategische) samenwerkingen.In dit seminar lopen we met u door de uitdagingen van (bouw)logistiek bij renovatieprojecten.

    - Welke uitdagingen zijn er? En wat zijn mogelijke oplossingen?

    - Hoe kunnen we duurzame initiatieven ombuiten naar standaard werkwijzen?

    - Welke praktijkvoorbeelden in de bouwlogistiek zijn er al?


    * Zero-emissie bouwlogistiekconcept voor zware materiaalstromen , door Siem van Merrienboer

    Op het gebied van elektrificatie van het wagenpark voor transport in de bouw is tot voor kort nog weinig progressie geboekt. Binnen het onderzoeksproject DKTI VERZET pakken een aantal marktpartijen en kennisinstituut TNO deze uitdaging aan om te bewijzen dat met de juiste mix van slimme voertuig- en snellaadtechnologie, uitstootvrije bouwlogistiek op korte termijn realiteit kan worden. Doel van de VERZET partners is om een praktisch te implementeren zero-emissie bouwlogistiekconcept voor zware materiaalstromen te ontwikkelen. Daarvoor worden binnen het project twee volledig elektrisch aangedreven zware vrachtwagens en mobiele snellaadunits ontwikkeld, getest en waar mogelijk ingezet voor de bouw. Deze bijdrage biedt een kijkje in de eerste ervaringen met het gebruik van deze ZE-vrachtwagens op gebied van technische prestatie en operationele inzet.

    - Zero Emissie vrachtwagens in de bouw

    - Gebruikservaringen en prestaties

    - Operationele inzet en logistieke concepten



    * Meerdere routes naar zero emission, door Rob van Gils

    Zero emission is een veelgenoemd doel in (inter)nationale klimaatakkoorden. Als u nu de overstap wilt maken naar zero emission zijn er twee opties: elektrisch of waterstof. Dit zijn goede oplossingen, maar hebben wel een aantal beperkingen. De aanschaf van deze voertuigen is een dure investering, vooral wanneer uw huidige voertuigen nog niet volledig zijn afgeschreven. Daarnaast zijn elektrische- en waterstofvoertuigen nog niet voor iedere toepassing beschikbaar en is de benodigde infrastructuur (voor elektriciteit of waterstof) vaak nog niet aanwezig of niet geschikt.
    Maar wat moet eigenlijk het doel zijn: de aanschaf van zero emission machines of het realiseren van maximale emissiereductie?

    - Wordt het onmogelijke gevraagd met Zero Emission bouwplaatsen?

    - Wat is wijsheid: wachten op Zero Emission of al beginnen met Near Zero Emission

    - Wat is de route naar Zero Emission bouwplaatsen in 2030?



    * Duurzame stroomvoorziening op de bouwplaats, door Max Aerts

    DENS heeft een emissie loze aggregaat ontwikkeld, de DENS X2, die elektriciteit opwekt op basis van de waterstof drager hydrozine. Hydrozine maakt het mogelijk om grote hoeveelheden waterstof op te slaan en te transporteren in standaard RVS of kunststof verpakkingseenheden. De hydrozine wordt in het aggregaat terug omgezet naar waterstof en vervolgens in elektriciteit door een conventionele brandstofcel. Op deze manier kan waterstof op een gebruiksvriendelijke en veilige manier worden toegepast als emissie loze en duurzame energiebron. Doordat zowel het reformer proces als de omzetting in de brandstofcel onder lage temperatuur plaatsvindt, ontstaan geen schadelijke stoffen zoals zwaveloxides, stikstofoxides of fijnstof. Daarnaast is het proces volledig fluister stil.Sprekers, o.a.:


    Moderator:
    Johnny Nijenhuis, Nijenhuis Truck Solutions

    Sprekers:
    Robert Koolen, Directeur Duurzame Ontwikkeling, Heijmans
    Rob van Gils, managing director DLS en penvoerder consortium ZECC
    Max Aerts, CEO (mede eigenaar), DENS BV
  • Sprekers/Partners:

    Robert Koolen, Heijmans
    Robert Koolen, Heijmans
    Rob van Gils, DLS
    Rob van Gils, DLS
    Max Aerts, DENS
    Max Aerts, DENS
    Siem van Merrienboer, TNO
    Siem van Merrienboer, TNO
    Johnny Nijenhuis, Nijenhuis Truck Solutions
    Johnny Nijenhuis, Nijenhuis Truck Solutions