Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Nieuws item

Roger Kerckhoffs: 'Breng je witte Kia Picanto in kaart'

Supply chain management


Supply chain management  -ofwel het managen en beheersen van goederenstromen- is binnen industrialisatie een belangrijk thema. Reden genoeg om expert Roger Kerckhoffs over dit onderwerp aan de tand te voelen. Kerckhoffs heeft in een periode van ruim dertig jaar veel ervaring in supply chain mangement opgedaan. Hij was onder andere verantwoordelijk voor customer service, sales & operations planning (S&OP), transport en opslag. Daarnaast heeft hij ervaring als productie- en als inkoopmanager.

Supply chain management, wat is het eigenlijk?

“Toen goederenstroombeheersing zijn intrede deed, ging het vooral om stromen binnen het eigen bedrijf. Inmiddels verstaan we onder supply chain management de stroom vanaf leveranciers, via jouw fabriek naar de eindgebruiker. Of -wanneer je over sectoren spreekt waarin fabricage geen onderdeel van het proces is- de stroom vanaf leveranciers, via distributiecentra naar de eindgebruiker. Neem een Albert Heijn. Dit bedrijf kent zelf geen productieomgeving, maar goederenstroombeheersing is ook -of misschien wel juist- voor deze keten ongekend belangrijk.”

Kun je meer vertellen over het waarom?

“Supply chain management heeft een aantal doelen. Het eerste doel is klantenservice. Iedere verkopende partij is gebaat bij tevreden klanten. Daarnaast willen bedrijven graag winstgevend zijn. Kostenbeheersing draagt daaraan bij. Een klant kan ongelooflijk tevreden zijn, maar als de kosten de pan uitrijzen, is het klaar. Een derde element -iets wat zeker in de prefabbranche speelt- is het managen van bedrijfskapitaal. Stilliggende machines en ongewenst hoge voorraden zijn funest. Sommige ondernemers denken er met de bouw van een mooie fabriek wel te komen. Het beheersen van het proces is misschien niet het eerste wat in ze opkomt, maar het is super essentieel als je die mooie fabriek succesvol wilt laten zijn.”

Welke uitdagingen zie je vanuit jouw expertise voor de prefabsector?

“De prefabsector is met zijn grote hallen en dito machines nogal kapitaalintensief. Voor de eerste gebouwonderdelen van de band rollen, zijn al enorme investeringen gedaan. Een behoorlijk contrast met de uitdagingen die de sector kent. Neem het cyclische karakter van de markt. Periodes waarin producten niet zijn aan te slepen, worden afgewisseld door periodes waarin machines stilstaan en vaste kosten dus niet gedekt worden. Een tweede uitdaging is het beperkte afzetgebied. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de bulkchemie is de prefabmarkt heel lokaal. Prefab elementen kennen immers een lage waardedichtheid. Ik leg het uit aan de hand van de bij iedereen bekende iPhone. Deze telefoon is per kilo product zo’n vijf- á zesduizend euro waard. Zet dat maar eens af tegen de prijs van een kilo beton. Een iPhone kun je gerust van China naar Europa sturen, die investering kan uit. Maar voor een prefab element worden de transportkosten na honderd of misschien tweehonderd kilometer al te hoog. Wat ook meespeelt: de iPhone is overal ter wereld hetzelfde. Prefab speelt zich vooral binnen de landsgrenzen af. Dat heeft onder meer te maken met bouweisen die per land verschillen.”

Welke uitdagingen zijn met supply chain management te tackelen?

“Tijdens trainingen adviseer ik bedrijven steevast hun witte Kia Picanto in kaart te brengen. Wat ik daarmee bedoel? Wanneer de bestellingen bij deze autofabrikant tegenvallen, gaan ze over tot de productie van witte Kia Picanto’s. Deze wagens vinden namelijk altijd hun weg naar een afnemer. Richt je bij een verminderde vraag dus op producten die je altijd kwijt kunt. Daarnaast is het zaak om de waardedichtheid van jouw product te vergroten zodat je het economisch verder kunt transporteren. De eenvoudigste manier gebeurt meestal al: door de wanden van een gebouw op elkaar op een vrachtauto te leggen en pas op de bouwplaats uit te klappen. Een andere manier is om de waarde van een prefab element te verhogen door er allerlei apparaten -verwarmingsketel, boiler, douche, airco- in te bouwen.  Zo rechtvaardig je transport over meer kilometers en vergroot je je afzetgebied. Wat is de iPhone van jouw fabriek? Een derde advies gaat over relaties. Wat spreek je af met klanten en leveranciers zodat je stabiliteit in het productieproces kunt creëren? Denk aan de termijn voor het doorgeven van aanpassingen, levertijden en betalingstermijnen. Even terug naar Albert Heijn, deze keten betaalt haar leverancier vaak pas zodra de consument het artikel heeft afgerekend. Dat krijg je in de prefabsector natuurlijk nooit voor elkaar, maar goede afspraken dragen wel bij aan beheersing en stabiliteit.”

Goederenstromen beginnen dus bij de leverancier en lopen via de fabriek tot aan de klant. “Overigens verdienen de goederenstomen binnen de fabriek ook de nodige aandacht. Mijn vierde advies klinkt wellicht wat vaderlijk, maar is daarom niet minder belangrijk: zorg voor orde en netheid in de fabriek. Het levert niet alleen een veiligere omgeving, maar ook beheersbare processen op.”

Ga terug