De huidige woningnood biedt veel kansen voor Portisa
Nederlands-Italiaans familiebedrijf Portisa wist zijn omzet als producent van prefab badkamers in acht jaar tijd te ver¬dertienvoudigen. Twee beslissingen waren daarbij cruciaal, legt eigenaar en directeur Frederike Cernoia uit. “We hebben de assemblage naar eigen land gehaald én nemen alleen opdrachten aan waar we echt goed in zijn.”
Frederike Cernoia heeft grootse plannen voor Portisa. De ambitieuze ondernemer wil dit jaar met maar liefst 30% groeien. Daarmee zet ze de trend door van de afgelopen jaren. Vanaf het moment dat Frederike en haar echtgenoot Raffaele de assemblage naar Neder¬land haalden, wist het bedrijf de omzet maar liefst te verdertienvoudigen. “Mijn man werkte al in het meer dan honderd jaar oude familiebedrijf van zijn Italiaanse familie. Ik startte in 2010 vanuit een agentschap met het verkopen van prefab badkamers in Nederland. Maar om al die badkamers steeds over een afstand van 1.300 kilometer te vervoeren, bleek natuurlijk niet heel efficiënt en milieuvriendelijk. En dus besloten we in 2013 de assemblage naar Nederland te halen.”
De eerste belangrijke mijlpaal
Het bleek een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf. “We huurden personeel in en gingen van start. Min of meer zonder dat we écht goed beseften waar we aan begonnen. Onze eerste opdracht bestond uit het leveren van 446 badkamers aan een groot hotel in Amsterdam. We stonden daar met ons kleine blauwe keetje naast een enorm ketenpark van de BAM en een hoteltoren van 16 bouwlagen. Het was een enorme opgave en dat ging gepaard met veel vallen en opstaan.” Inmiddels werkt het team van Portisa als een geoliede machine. “We hebben een hecht team dat veel voor elkaar en het bedrijf over heeft. De meeste mensen zijn allround. Iedereen weet waar die goed in is en een ieder krijgt de ruimte om die talenten te benutten.”
Lichtgewicht staalconstructie
Wat Portisa onderscheidt van de concurrentie, is dat de basis van de prefab badkamers bestaat uit een lichtgewicht staalconstructie die integraal bij de panden van klanten naar binnen wordt gebracht. “We zijn van oorsprong een metaalbewerkingsbedrijf die deuren maakte voor de utiliteitsbouw. De naam Portisa is dan ook een samentrekking van porte industriale, ofwel industriële deur. Het staal komt uit Noordoost-Italië en is al voorzien van leidingen en de juiste coating op basis van de wensen van de klant. Hier in onze eigen werkplaats vindt de rest van de assemblage plaats. De badkamers worden vervolgens volledig afgewerkt volgens de vooraf opgestelde bouwtekeningen en daarna bij de klant afgeleverd. Dat kan voor toepassing in een hotel, zorgcomplex, pretpark, maar ook voor bijvoorbeeld studentenhuisvesting zijn. Voorwaarde is wel dat we grotere series kunnen produceren. We maken in feite een massaproduct. Maar dan wel precies op maat voor de klant.”
De Portisaatjes komen binnen
Dat laatste is iets waar Frederike een groot deel van haar voldoening uit haalt. “Ik wil de klant graag van begin af aan betrekken bij het ontwerpproces. Het moet een beleving worden.” En als ze écht mag dromen over de toekomst, hoopt ze dat Portisa in de toekomst een soortnaam en dus écht sterk merk wordt. “Als ik een klant wel eens hoor zeggen: volgende week komen de Portisaatjes binnen, dan word ik heel blij. Portisa moet synoniem staan voor prefab badkamers. Dat is mijn streven.”
Focussen op eigen kracht
“Snelle groeiers maken vaak scherpe keuzes en focussen heel duidelijk op dat wat ze binnen hun activiteiten willen laten floreren,” zegt ondernemer Ralph van Dam. Ralph van Dam is ook business partner Ondernemerschap bij Centraal Beheer Zakelijk en begeleidt vanuit die rol regelmatig ambitieuze groeiers in hun ondernemerschap, bijvoorbeeld via het mkb-programma Groeiversneller. “Het is soms verleidelijk om tegen alle kansen die langs komen ja te zeggen, maar daarmee loopt een bedrijf ook risico”s. Portisa is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat bewust heeft gekozen voor het aanbrengen van focus en daarmee structurele groei realiseert.”
“Klopt”, zegt Frederike Cernoia. “Al was dat ook echt een leerproces. We kregen veel mooie opdrachten aangeboden. Maar voor je het weet, lever je badkamers af met ingewikkelde ontwerpopties die vervolgens weer veel nazorg vragen. Dat soort kosten drukt de winst enorm. Bovendien is het frustrerend omdat je graag perfect werk aflevert en tevreden klanten wilt. Daarom hebben we in 2021 de strategische keuze gemaakt om alleen nog datgene te doen waarin we echt goed zijn en het werk zo lean mogelijk in te richten. We zijn bijvoorbeeld ook bezig met een Lean green belt-training voor onze medewerkers. We gaan terug naar onze oorsprong en willen dat wát we doen, vooral nog slimmer, milieu¬bewuster en efficiënter doen.”
Alles duurt langer
Risicos zijn er uiteraard ook. Ralph van Dam: “Ondernemingen in de bouw worden vandaag de dag nogal eens belemmerd doordat grondstoffen niet voorradig zijn. Daardoor kan groei stagneren. Dan is het soms nodig om bijvoorbeeld meer voorraden aan te leggen. Maar dat moet dan financieel mogelijk zijn. Niet altijd is er voldoende geld voorhanden om voor te financieren.” Frederike Cernoia: “Dat laatste geldt voor ons bedrijf gelukkig niet. We zijn een oud familiebedrijf en hebben nog nooit een bank nodig gehad. Maar we hadden als gevolg van corona wél last van het feit dat we geen materialen en grondstoffen aangeleverd kregen vanuit Italië. Met name tijdens de eerste maanden van de coronacrisis zat Italië volledig op slot. Er kwam niets deze kant op. Ook nu nog worstelen we soms met een tekort aan bouwmaterialen. Staal, hout, keramiek: alles komt later aan dan gewend. Niet alleen wij, ook andere bouwpartijen hebben daar last van. Het gevolg is dat projecten uit¬lopen. De gehele keten heeft te maken met vertraging. En als een project wordt uit¬gesteld terwijl wij de badkamers op tijd hebben geassembleerd, dan heb ik een ruimteprobleem in mijn werkplaats. Waar moet ik ze dan laten en tegelijkertijd werken aan nieuwe productie. Dat zijn serieuze problemen.”
Toekomstdromen
Desalniettemin ziet de toekomst voor Portisa er goed uit. Met een focus op groei en op kernkwaliteiten lijkt het bedrijf een heldere en vruchtbare strategie te hebben gekozen. Vooralsnog richt die focus zich op Nederland. “De markt in Nederland is voor ons groot genoeg om nationaal te ondernemen. Er zijn groeikansen op het gebied van de sociale woningbouw, de startersmarkt, de studentenhuisvesting en gestapelde bouw. En daar moeten er de komende jaren in Nederland heel veel van komen. De woningnood is hoog en Nederland heeft de ambitie om één miljoen huizen te gaan bouwen. Dat biedt kansen voor ons.”
“Als we onze strategie om alleen datgene te doen waar we goed in zijn consequent door¬voeren, dan verwacht ik dat we over drie tot vijf jaar met ons bedrijf zijn verhuisd naar een grotere locatie. Verder denk ik dat we tegen die tijd tal van slimmigheden hebben weten door te voeren in onze productiemethodieken. En als ik toch aan het dromen ben, dan heb ik over vijf jaar de marketing van ons bedrijf zodanig geprofessionaliseerd dat Portisa dus gelijkstaat aan geweldige prefab badkamers. Ook mijn eigen rol als ondernemer moet daarvoor veranderen. Door operationele zaken meer en meer over te dragen. En door invulling te geven aan mijn ambitie om meer als ambassadeur richting ontwikkelaars en andere potentiële klanten op te treden en hen te inspireren en enthousiasmeren voor een Portisa prefab badkamer. Dat zou geweldig zijn.”
Ontmoet Portisa van 11 tot en met 13 oktober 2022 op Vakbeurs PREFAB, stand 1.E030.
Dit artikel is eerder verschenen op de website van Centraal Beheer.